Sådan får du ungerne i seng om aftenen

Reklame

Sponseret indlæg

24. marts 2021

Forældre kender det, at klokken bliver mange og ungernes sengetid nærmer sig, men når man siger til dem, at det snart er sengetid, bliver de sure og stritter i mod. Og det er heller ikke meningen at man skal blive uvenner, hidse sig op, eller skal jeg lige ud inden ungerne skal i seng. Men i denne artikel vil vi komme med nogle konstruktive råd og ideer, så man kan få nogle rolige aftener hvor ungerne kommer i seng uden brok, og uden forældre som er trætte og uoplagte.

Put ungerne på samme tidspunkts alle uges dage

Du har måske hørt når du siger at børnene skal i seng, at de synes det er snyd at du må få lov til at blive oppe. Børn har ikke nogen tidsfornemmelse, og selvom de kan mærke at de er trætte, er det sjovere at sidde med iPad’en eller at lege videre. Lav en god rytme hvor børnene kommer i seng på samme tid, også i weekenderne. På den måde kan man indstille barns krop på, at når klokken f.eks. bliver syv, så bliver kroppen træt og så er det sengetid. I weekenderne kan man have tendens til at synes at ungerne må blive længere oppe, men det gør det bare sværere for børnene at komme ind i en god rytme, med en god søvncyklus. Så lav et fast tidspunkt, hvor ungerne skal i seng på hverdage og i weekenderne.

Sluk for teknologien

Når det er ved at være sengetid, cirka 1 time før, så sluk for fjernsynet, læg telefonerne væk, samt Ipad’sene. Lyset fra teknologien gør det sværere for os at falde i søvn, det gælder både hos børn og voksne. Det giver også noget tid, efter fjernsynet er slukket, til barnlige kan sidde og slappe af og mærke efter i kroppen. Ofte mærker barnet faktisk at det er træt, og er mere usamarbejdsvillig til at få børstet tænder og hoppe i nattøjet. Hvis barnet sidder og ser fjernsyn lige inden du skal sove, kan det være påvirket af stemningen fra fjernsynet. Det kan tage lidt tid for at barnet falder til ro igen, især hvis det er uhyggeligt. Men øjnene og hjernen er stadig oppe i et højt niveau, og der går lidt tid før hjernen slapper af og bliver træt. En ide kunne være, efter dit fjernsyn er slukket om aftenen, at barnet kommer ned i gear på en anden måde. Det kan være at læse eller kigge i en bog, at tegne lidt eller lytte til noget stille musik.